الجمعة، 26 نوفمبر 2010

000 انا مش انا 000

انا مش انا
===

انا مين . ؟ انا مش انا .... وديتينى يادنيا فين ...؟
فين الابتسامه . ؟ ..  ليه انا عن حبايبى بعيد  ...؟

قلبى كان مليان فرح ........ عمره ماشاف الانين
اصبحت وانا وسط الفرح ......حاسس انى حزين

الحزن جوه قلبى طرح...... . داست علىّ السنين
لا بأيدى لبست توب الندم ...... ولا بأيدى الرحيل

انا اللى كان اسمى فرح  ليه اصبحت حزين . ؟
اللى كان بيضحك الحزين .أصبح هوه الحزين .؟

........
..............
لأمتى اعيش .............. فى طريق المجهول . ؟
لأمتى اعيش ............... حارم وانا المحروم .؟

لأمتى اعيش ............. جارح وانا المجروح .؟
لأمتى اعيش ................. ظالم وانا المظلوم .؟

لأمتى هعيش ................. وكأنى عليها لقيط .؟
لأامتى هتكون ................ حروفى بلا تنقيط .؟
............
.................

انا ظالم ................... مهما كنت عايش مظلوم

انا متهم............ مهما اكون عايش عليها برىء

انا خيال .............. بتخاف منه ذاتى  قبل الغير

انا جبان .......... مهما كنت عايش عليها جرىء

انا مريض ............... مهما كانت صحتى عليل

انا مجنون .........  مهما قال اللسان بحسن القول

............
اصبحت عايش تايه فى دوامه  اصبحت مثل الغريق
دوامه بحاول اطلع منها القاها دايماّ بتشدنى للغريط

الكل له اب وام وأهل طب ليه انا عايش  فاقد للجميع
فين كبير اهل امه وابوه  ؟ فين اللى كان هوه الكبير؟

فين وضعه ....... يوم ماكان بينهم ........ هو الامير
كبير كان فى صغر سنه  لما كبر أصبح هو الصغير

....................

انا مين ..........؟ ...... نفسى اعرف انا مين ...؟

بسألك يادنيا ............................. انا مين ...؟

انا ولا وحدتى .......؟....... مين فينا ألاسير ...؟

هيه اللى أسرانى انا .................................؟

ولا انا ........................... اللى ليها اسير ...؟

هل انا حقيقه ..........؟ ...... هل انا موجود ...؟

ليه انا .....؟  فين انا .....؟ .... وسط الوجود ...؟

انا مش انا ......... انا فين ؟... يارب الوجود ...؟

..................
قلم / الصابر







ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق